Jak na web: Publikum a cílovka

Dozvíte se:

  • Co je to persona a jak s ní pracovat
  • Jak porozumět publiku
  • Kde získat nejlepší feedback

Ještě nikdy nikdo nedokázal zaujmout všechny – všechny ve věku 0 až 99, muže i ženy, z celé Evropy… Co s tím? Hned od začátku si definovat, pro koho web tvoříte. A co víc, taky pak pro něj web reálně tvořit a provozovat – vytvářet relevantní obsah, vhodně cílit marketing a obecně použít odpovídající styl komunikace a prezentace své značky. Ale jak toho docílit?

Vytvořte si persony co nejdříve #8

Co to vlastně persona je? A proč je důležitá? Odpověď je zde:

Zjednodušeně lze říci, že persona je archetypální uživatel služby nebo produktu, který vytváříme. Persony je nutné vytvářet ještě před uvedením / spuštěním služby, protože na základě poznatků, které o uživatelích skrze persony shromáždíme by měl být web nebo aplikace designována. Správně vytvořené persony nám také mohou na samém začátku pomoci odhalit nedostatky navrhovaného uživatelského rozhraní nebo třeba i nevhodně zvolený jazyk z hlediska copywritingu. (…) Tyto reprezentace by měly být založeny na kvalitativních a kvantitativních datech o uživatelích. Persony jsou vždy jen tak dobré a relevantní, jako výzkum za nimi.

Zdroj: https://wikisofia.cz/wiki/Modelov%C3%A1n%C3%AD_u%C5%BEivatel%C5%AF_(personas); verze ze dne 8.1.2017

Díky citaci nám je jasné, k čemu nám bude. Později lze vycházet z reálných dat získaných například z Google Analytics, ale na své persony bychom neměli nikdy zapomenout. Můžeme je potřebovat při vytváření jakýchkoliv marketingových kampaní, proto je důležité stávající persony aktualizovat na základě získaných dat.

A jak takovou personu vůbec sestavíme? Zde je krátký návod:

  1. Jméno (zní to podivně, ale opravdu si ji pojmenujte – bude hned vypadat přirozeněji a vy aspoň odlišíte jednu od druhé)
  2. Věk
  3. Pohlaví
  4. Zaměstnání/stav studia
  5. Příjem a finanční situace
  6. Rodinný stav
  7. Zájmy (definovat okolo 5 zájmů)
  8. Životní cíle
  9. Jak můžeme my pomoci k dosažení těchto cílů?
  10. Životní výzvy a problémy
  11. Jak můžeme my pomoci těmto výzvám a problémům čelit?
  12. Jaké používají sociální sítě
  13. Z jakých dalších zdrojů přijímají informace, co čtou

Tento seznam jsem vytvořil na základě článku z webu Buffer. Tam si můžete prohlédnout i příklady takových person a dozvědět se více detailů.

A kolik bychom si měli takových person připravit? Asi 5, ale čím víc, tím líp. Hlavně nezapomeňte, že pro každý web nemusí persona obsahovat všech 13 položek, nebo jich můžete několik relevantních doplnit.

Porozumění publiku #9

Na základě person jsme si definovali, pro koho web děláme. Když už publikum máme takto definované, musíme mu rozumět – vědět, co má rádo, proč to má rádo a jak mu to dopřát.

Google ve svém návodě doporučuje používat Trendy Google. Já jen dodám, že mnohdy je to více o citu než o datech.

Klára publikum svého blogu Klára v Koreji moc dobře zná, proto není problém poslat do světa jakýkoliv příspěvek. Ví, že si ho budou číst hlavně její přátelé, vrstevníci a nadšení cestovatelé. Proto stačí, aby ho napsala osobitě a nemusí si na nic hrát.

Zde je ukázka screenshotů dvou naprosto odlišných stránek. První je příspěvek cílící na mladé lidi a studenty, druhý informující lidi z Prahy 5. Kdyby byly oba napsané stejným stylem, nebylo by spokojené ani jedno publikum.

porovnani-otextovani-reklam

Zdroj: Screenshot ze dne 8.1.2017 z Facebookové stránky Studium a práce v Kanadě (https://www.facebook.com/pracevkanade) a Praha 5 – oficiální stránky (https://www.facebook.com/mcpraha5)

Feedback rodiny a přátel #10

Jsem rád, že na to ani Google v návodě nezapomněl. Feedback od rodiny, přátel i prvních příznivců projektu je neocenitelný. Proto se nebojte jim návrhy a betaverze předložit.

Každý autor webu či textu má svůj pohled omezený a jen málokdo dokáže odhalit všechny chyby najednou. I proto si velké firmy pro své subprojekty platí testery, nebo používají metodu A/B testování.

Metoda A/B testování je skvělá věc. Nejjednodušší je ji vysvětlit na mailovém newsletteru. Polovině příjemců rozešlete mail v podobě A, druhé polovině v podobě B. A pak měříte, který fungoval lépe. A z toho vyvodíte, jak postupovat příště.


V sérii Jak na web již vyšlo:

Mohlo by se vám líbit