Jak na web: Struktura obsahu
Jaký bude na webu obsah, to má v hlavě každý zakladatel webu. Nyní je čas zhodnotit, jak by měla vypadat struktura webu – jak strukturovat obsah a ještě zařídit, aby se líbil vyhledávačům.
Struktura obsahu webu #11
Organizovat obsah na webu není nic složitého. Stačí si vše dopředu pořádně promyslet, nakreslit strukturu a pak se jí jen držet. To se však lehčeji řekne, než udělá. A zvlášť lidé s e-shopy, kteří přidávají nové produkty do předem navržených kategorií, mi dají za pravdu.
Jak vytvořit strukturu webu, to si ukážeme na námi tvořeném webu Klaravkoreji.cz:
Klaravkoreji
– Úvod
– Můj život
– Život v Koreji
– Škola
– O mně
– Kontakt
Můžete sami na webu vidět, vše je v horním menu, nic není složitě rozvětvené a hned na očích.
I Netholik to má podobně:
Netholik
– Stay tuned
– Střípky know-how
– O nás
– Náš tým
– Kontakt
Z výše napsaného vyplývají 3 jednoduché poučky:
- Ve vodorovném menu se omezte maximálně na 6 položek, menu vertikální snese o pár víc
- Zachovejte si nadhled a nepouštějte se do složitého větvení i kdyby vám přišlo sebevíc rozumné
- Sekce kontakt má své typické místo – oči uživatele ho hledají vždy vpravo či poslední. A před ním se standardně umisťuje “O nás/mně”
Abychom nezůstali jen u jednoduchých příkladů, mrkněme třeba na strukturu idnes.cz:
iDnes.cz
– Zprávy
— Domácí
— Zahraniční
— Krimi
— Kultura
— Názroy
— Rozstřel
— Poslanecké náhrady
— Speciály
— Očima čtenářů
— Počasí
– Kraje
— Praha a střední Čechy
— Brno
…
– Sport
— Fotbal
— Hokej
— Biatlon
— Lyže
…
– Kultura
— Film a TV
— Hudba
— Divadlo
…
Kontakt, O iDnes.cz, nabídky práce a další už museli nechat do patičky. Je to samozřejmě obsahově obrovsky rozsáhlý web, ale vyplývá z toho následující:
- Nepouštět se do složitého větvení. Když už, tak použít tagy. Ani iDnes.cz nerozdělil například filmy podle žánru nebo zahraniční zprávy podle kontinentů.
- Ani tentokrát nezapomeňte na vyhledávače. Na iDnesu mohli klidně sporty rozdělit na “kolektivní” a “individuální”. Ale rozdělení na “fotbal”, “hokej”, “biatlon” dává mnohem větší SEO smysl.
- I patička je místo pro menu – naprosto ideální pro kontakt pro média, odkaz na nabídky práce, zopakování ikonek sociálních sítí, mapku místa…
A co dodat závěrem? Zachovejte řád i v obrázcích a nezapomeňte celý web pravidelně zálohovat.
Jak má vypadat URL adresa #12
Podob URL adres je neuvěřitelné množství. A upřímně, ani já je nemám úplně zmáknuté. Sice u těch složitějších většinou dokážu rozklíčovat, jaká část co znamená, proč tam je, jak jsou některé její části důležité pro statistiky a co se líbí vyhledávačům, ale pro nás, zakladatele osobního webu či webu pro firmu, stačí toto:
- Měly by obsahovat klíčová slova (jak říká Google ve svém návodu – je mnohem lepší používat tvar www.mujweb.cz/10-tipu-na-vylety než www.mujweb.cz/clanek210)
- URL adresu musí být trvalá. Jak z předchozí věty vyplývá, URL adresa se dá ručně měnit. To prosím nikdy nedělejte. A když už na to přijde, vždy starou adresu přesměrujte na novou, jinak vám vyhledávače utrhnou uši.
- Zachovejte URL adresu krátkou – s tím však u základních webů problém mít nebudete.
Více si s tím hlavu nelámejte. Redakční systému to zvládnou bez problému za vás. A když si web stavíte sami, tak určitě víte, co děláte a žádných vylomenin se nedopustíte. Taky nám můžete kdykoliv napsat (třeba do komentářů) a my už vám poradíme!
V sérii Jak na web již vyšlo:
Nejnovější komentáře