Jak na web: Doména a webhosting
Dozvíte se:
- Jak přemýšlet nad názvem domény
- Na co si dát při výběru hostingu a registraci domény pozor
- Má cenu se do toho jako nezkušený uživatel pustit sám?
Řešení hostingu a domény #4
Srovnání webhostingů, jak hosting zakoupit, jak si opatřit doménu, jak zprovoznit maily na doméně, to by byl návod hodný knížce. Naopak bych doporučil se na zmíněné otázky zeptat Google, případně svého zkušeného kamaráda. Nebo napište nám – netholikům. Rádi uděláme dobrý skutek a se vším poradíme! Věnoval bych se hlavně otázce, jak si práci s hostingem a doménou naplánovat – protože to za vás nikdo neudělá.
Stručný slovníček pojmů:
Webhosting: Musíte někomu platit, aby u něj byly soubory webový stránek uloženy a ty pak mohl kdokoliv načítat.
Doména: Každý web má svou internetovou adresu – abyste takovou adresu mohli používat, musíte si ji koupit.
Jak říká návod Google, je třeba udělat následující:
- Vybrat název domény
- Zaregistrovat ho prostřednictvím registrátoru názvu domény
- Vybrat pro svůj web poskytovatele hostingových služeb
Jak Klára řešila název domény #5
Pro Kláru to byla velká neznámá. Jak může tušit, co pro ní bude nejlepší. Snažili jsme se jí proto co nejlépe poradit.
Google ve svém návodu říká o názvu domény toto:
Název domény je adresa vašich webových stránek na internetu, proto zvolte vhodný název, který splňuje následující kritéria:
- Popisný: Vezměte v potaz název své společnosti a obsah, který na web umístíte. Název domény je jednou z prvních věcí, které si lidé na webu všimnou, proto by měl jasně vystihovat, jaké je zaměření webu.
- Snadno zapamatovatelný: Název domény by měl být krátký a jednoduchý. Pokud je dlouhý a složitý, lidé budou mít potíže si jej zapamatovat.
- Adaptabilní: Název domény s vaším webem pravděpodobně bude provázán delší dobu, proto zvolte takový, který bude dávat smysl, i když se obsah webu v průběhu času změní. Pokud Brandon v budoucnu plánuje zahrnout také další sběratelské předměty, lepší název domény než brandonsbaseballcards.com bude brandonscollectibles.com.
Zdroj: https://support.google.com/webmasters/answer/6001092?hl=cs&ref_topic=4631146; verze ze dne 18.12.2016
A skvěle vše vystihuje. Možná vás hned napadne, že adresa klaravkoreji.cz nesplňuje třetí citovanou podmínku – není adaptabilní. Klára se totiž do roka z výměnného pobytu vrátí a co pak s názvem. I to jsme si moc dobře během výběru názvu uvědomovali, ale nakonec jsme se rozhodli registrovat právě klaravkoreji.cz. A proč? Protože tato doména/tento název je na první pohled poutavý, výjimečný a osobitý. A po návratu vždy bude mít k založení blogu krásný příběh o jeho názvu.
Závěrem bych dodal, že měnit název domény je nepříjemná záležitost – je pak třeba vše přesměrovat a nebudete řešit nic jiného, než aby přechod nezamával se SEO. Navíc k doméně budete mít i maily (např. neco@nazevdomeny.cz). Abych doplnil i informace z druhého pólu, vždy je možné si koupit doménu další a převedení není nemožné.
A ještě něco navíc #6
Celkem efektní je zakoupení domény, kterou využijete třeba jen pro reklamní kampaň. Teď mě nenapadá žádný příklad z reálného světa, tak přidávám vlastní. Můžete si totiž koupit doménu volanizakorunu.cz, kterou umístíte na plakáty a do reklam kampaně. Tu si snadno každý zapamatuje a vy jen nastavíte, ať po zadání adresy volanizakorunu.cz prohlížeč v mžiku přesměruje na váš web na doméně operator123.cz. Co z toho plyne? Není nutné mít svou hlavní doménu ojediněle výraznou, pro kampaně (i jiné užití) lze přesměrovat ze speciálně vytvořené.
Nemám rád neúplné články, takže si odpověď na otázku „Co dělat, když už mnou vybranou doménu někdo používá?“ neodpustím. Je totiž jednoduchá – je to bohužel smůla. Poohlédněte se po jiné, nebo si zjistěte, kdo je jejím majitelem a zkuste se domluvit na jejím odkoupení. To já však považuju za nesmysl, zvlášť když ji aktivně využívá.
Jak na webhosting #7
Pro Kláry blog jsme s Martinem vsadili na (pro nás) ověřený postup. Webhosting NoLimit u Wedosu a doménu registrovat taky přes Wedos.
Na kolik to vyjde?
Cena webhostingu na rok je 363 Kč a registrovat .cz doménu stojí 151 Kč. A protože se u Wedosu vyplatí počkat na slevu, Klára to měla přibližně za půlku.
To vše však můžete mít i zdarma. Já sám mám zkušenost s poskytovatelem webhostingu Endora. Ta nabízí i funkční řešení zdarma. A doména (sice třetího řádu) může být zdarma taky. Více o doménách si můžete přečíst v Martinově teorii webu.
Já jen doplním jednoduchou poučku. Pokud chcete, aby web vypadal reprezentativně a ne jako dělaný na koleni, doména druhého řádu (=”ta normální”) je nutnost. Doména třetího řádu se hodí většinou jen pro školní projekty nebo pro interní prezentaci (např. beta verze webu, veřejně dostupný obsah, na který jen pošlete link kolegům).
A když chcete ušetřit na webhostingu, počítejte s reklamami na webu, kterých se nezbavíte, omezenými parametry a dalšími drobnostmi. Jinými slovy – pokud chcete na základě webu něco budovat či prezentovat, řešení zdarma není tou správnou cestou.
V sérii Jak na web již vyšlo:
Nejnovější komentáře